Η απεικόνιση της μάχης του Δαβίδ ενάντια στο Γολιάθ από έναν φωτογράφο του πρακτορείο Anadolu κόβει την ανάσα
Μπορεί πολύς κόσμος να πιστεύει πως στην Παλαιστίνη “πάντα κάτι γίνεται” (για τους πιο ρατσιστές αυτό μπορεί να είναι κάτι στο ύφος του “αυτοί οι μαυριδεροί πάντα θα σκοτώνονται“), όμως για την Παλαιστίνη το 2018 είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, τόσο για τα κατεχόμενα εδάφη....
της Δυτικής Όχθης, όσο και για την αποκλεισμένη από γη, αέρα και θάλασσα λωρίδα της Γάζας.
Τη φετινή χρονιά, συμπληρώνονται 70 χρόνια από τη Νάκμπα (που σημαίνει καταστροφή), τη μαζική εκστρατεία εθνοκάθαρσης που συνδύασε τη δολοφονία χιλιάδων Παλαιστίνιων πολιτών από σιωνιστικές πολιτοφυλακές και τον διωγμό εκατοντάδων χιλιάδων από τα εδάφη τους στην Παλαιστίνη.
Η καταστροφή των παλαιστινιακών εδαφών και η εκδίωξη του πληθυσμού τους στις γειτονικές αραβικές χώρες ήταν καθοριστικής σημασία για την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ. Στη συνέχεια, μια σειρά από νομοθετικές πράξεις που ήρθαν αργότερα εξασφάλισε το ότι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από εκατοντάδες χωριά και πόλεις δε θα είχαν τη δυνατότητα να επιστρέψουν στα σπίτια τους ή να διεκδικήσουν την περιουσία τους, τα οποία αποδόθηκαν σε ισραηλινούς εποίκους.
Έτσι γεννήθηκε η Παλαιστίνη όπως την γνωρίζουμε σήμερα, ως έθνος των προσφύγων, των αποκλεισμένων και αυτών που ζουν υπό ισραηλινή στρατιωτική κατοχή.
Τόσο η προσπάθεια να αποκρουστεί η επέκταση των ισραηλινών εποικισμών στη Δυτική Όχθη (1, 2), όσο και η αντίστοιχη για να αρθεί ο αποκλεισμός της λωρίδας της Γάζας (με τη συνεργασία της Αιγύπτου) από τις ισραηλινές στρατιωτικές δυνάμεις (1, 2, 3), ο οποίος σε συνδυασμό με τις πολεμικές επιχειρήσεις του Ισραήλ έχει αφήσει τη “μεγαλύτερη ανοιχτή φυλακή στον κόσμο” σε άθλια κατάσταση, συνεχίζεται με όλα τα (πενιχρά) μέσα που έχουν στη διάθεσή τους οι Παλαιστίνιοι. Ειδικά στα “σύνορα” της Γάζας (τα οποία δεν είναι σύνορα, γιατί η Γάζα δεν είναι ξεχωριστό κράτος) το σκηνικό είναι ένα επαναλαμβανόμενο, αιματηρό δράμα.
Οι πέτρες, οι φλεγόμενοι χαρταετοί και τα καμμένα λάστιχα απαντιούνται αδίστακτα από τη μεριά του Ισραήλ με δακρυγόνα μέσω drone, βολές αρμάτων μάχης και αεροπορικές βόμβες, με αποτέλεσμα οι θάνατοι από την πλευρά των Παλαιστίνιων διαδηλωτών να αυξάνονται βδομάδα με τη βδομάδα, καθώς οι διαδηλώσεις που ξεκίνησαν από το Μάρτιο του 2018 συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Κάπως έτσι φτάσαμε στην 13η (!) προσπάθεια των Παλαιστίνιων να προσεγγίσουν τον φράχτη που έχει αποκλείσει τη Γάζα από τον έξω κόσμο, η οποία απαντήθηκε με δακρυγόνα και σφαίρες από τις ισραηλινές στρατιωτικές δυνάμεις.
Η προσπάθειά τους δεν είχε επιτυχία, όμως άφησε πίσω της μια φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου. Ο Τούρκος φωτογράφος Μουσταφά Χασούνα του πρακτορείου Anadolu αποθανάτισε τον 20χρονο Παλαιστίνιο Α’έντ Αμπού Άμρο, από την συνοικία Αλ Ζαϊτούν της πόλης της Γάζας, να προβάλλει μέσα από τους καπνούς με μια πόζα που φέρνει αμέσως στο μυαλό τον κλασσικό πίνακα του γάλλου ζωγράφου Ευγένιου (Εζέν) Ντελακρουά, που απεικονίζει την Ιουλιανή επανάσταση του 1830 στη Γαλλία, μέσω της οποίας ανατράπηκε ο βασιλιάς Κάρολος ο Ι΄.
Η τοποθεσία ήταν η πόλη Μπεΐτ Λαχίγια στη βόρεια Γάζα. Δείτε τη φωτογραφία:
Kαι ο πασίγνωστος πίνακας «Η Ελευθερία οδηγεί το λαό» του Ντελακρουά, όπου η Ελευθερία ενσαρκώνεται :
Η φωτογραφία έχει ήδη αποσπάσει σχόλια όπως “Ο Δαβίδ πολεμά τον Γολιάθ ζωντανά“, ενώ ο φωτογράφος αναφέρεται σαν ένας Μικελάντζελο με κάμερα:
Στο τραπέζι έπεσαν κι άλλα έργα τέχνης πάντως, όπως ο Δαβίδ του γλύπτη Μπερνίνι:
O 20χρονος πάντως, πιστός διαδηλωτής κάθε Παρασκευή και κάθε Δευτέρα, φάνηκε να μην ενθουσιάζεται ιδιαίτερα, όταν οι φίλοι του του έδειξαν πως έγινε διάσημος. Όπως δήλωσε στο Al Jazeera:
Σύμφωνα με το μύθο τουλάχιστον, είναι η μοίρα του μεγάλου, πάνοπλου Γολιάθ να ηττηθεί από τον μικρό Δαβίδ.
της Δυτικής Όχθης, όσο και για την αποκλεισμένη από γη, αέρα και θάλασσα λωρίδα της Γάζας.
Τη φετινή χρονιά, συμπληρώνονται 70 χρόνια από τη Νάκμπα (που σημαίνει καταστροφή), τη μαζική εκστρατεία εθνοκάθαρσης που συνδύασε τη δολοφονία χιλιάδων Παλαιστίνιων πολιτών από σιωνιστικές πολιτοφυλακές και τον διωγμό εκατοντάδων χιλιάδων από τα εδάφη τους στην Παλαιστίνη.
Η καταστροφή των παλαιστινιακών εδαφών και η εκδίωξη του πληθυσμού τους στις γειτονικές αραβικές χώρες ήταν καθοριστικής σημασία για την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ. Στη συνέχεια, μια σειρά από νομοθετικές πράξεις που ήρθαν αργότερα εξασφάλισε το ότι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από εκατοντάδες χωριά και πόλεις δε θα είχαν τη δυνατότητα να επιστρέψουν στα σπίτια τους ή να διεκδικήσουν την περιουσία τους, τα οποία αποδόθηκαν σε ισραηλινούς εποίκους.
Entering Gaza from Israel. Palestinians on golf carts ferry visitors along about a mile long wired in walkway, after exiting a steel gate in Israel’s wall. The biggest open prison in the world? Feels like it. pic.twitter.com/XdrJmmPPqB— Jeremy Bowen (@BowenBBC) May 15, 2018
Israeli troops killed a 22-year-old Palestinian university student in the West Bank during a raid looking for "anti-Israel activity." They used live fire against 50 protesters, wounding several. Such raids are common in the West Bank, including areas under Palestinian control. pic.twitter.com/BXWlxuSrAe— AJ+ (@ajplus) October 24, 2018
The Palestinian health ministry says Israeli troops have shot and killed a Palestinian youth who threw stones at the soldiers during West Bank clashes https://t.co/Y6c2LAc2b5 pic.twitter.com/yAx5D4b100— CBS News (@CBSNews) October 24, 2018
Τόσο η προσπάθεια να αποκρουστεί η επέκταση των ισραηλινών εποικισμών στη Δυτική Όχθη (1, 2), όσο και η αντίστοιχη για να αρθεί ο αποκλεισμός της λωρίδας της Γάζας (με τη συνεργασία της Αιγύπτου) από τις ισραηλινές στρατιωτικές δυνάμεις (1, 2, 3), ο οποίος σε συνδυασμό με τις πολεμικές επιχειρήσεις του Ισραήλ έχει αφήσει τη “μεγαλύτερη ανοιχτή φυλακή στον κόσμο” σε άθλια κατάσταση, συνεχίζεται με όλα τα (πενιχρά) μέσα που έχουν στη διάθεσή τους οι Παλαιστίνιοι. Ειδικά στα “σύνορα” της Γάζας (τα οποία δεν είναι σύνορα, γιατί η Γάζα δεν είναι ξεχωριστό κράτος) το σκηνικό είναι ένα επαναλαμβανόμενο, αιματηρό δράμα.
Οι πέτρες, οι φλεγόμενοι χαρταετοί και τα καμμένα λάστιχα απαντιούνται αδίστακτα από τη μεριά του Ισραήλ με δακρυγόνα μέσω drone, βολές αρμάτων μάχης και αεροπορικές βόμβες, με αποτέλεσμα οι θάνατοι από την πλευρά των Παλαιστίνιων διαδηλωτών να αυξάνονται βδομάδα με τη βδομάδα, καθώς οι διαδηλώσεις που ξεκίνησαν από το Μάρτιο του 2018 συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Κάπως έτσι φτάσαμε στην 13η (!) προσπάθεια των Παλαιστίνιων να προσεγγίσουν τον φράχτη που έχει αποκλείσει τη Γάζα από τον έξω κόσμο, η οποία απαντήθηκε με δακρυγόνα και σφαίρες από τις ισραηλινές στρατιωτικές δυνάμεις.
One Palestinian killed and eight injured – including six children who were on their way to school – in Israeli targeted attacks on Gaza https://t.co/QJ3VwciVnK pic.twitter.com/nxDOkclAlU— Al Jazeera English (@AJEnglish) October 17, 2018
Six Palestinians shot dead as conflict on Gaza border escalates https://t.co/my2UqloeMh pic.twitter.com/yLFxxhuK89— The Jewish Chronicle (@JewishChron) October 14, 2018
Funerals after Palestinians report seven dead as 15,000 protest at Gaza border over the weekendhttps://t.co/NOFJNn5O1V pic.twitter.com/8yrcSMWgmn— Haaretz.com (@haaretzcom) October 14, 2018
Η προσπάθειά τους δεν είχε επιτυχία, όμως άφησε πίσω της μια φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου. Ο Τούρκος φωτογράφος Μουσταφά Χασούνα του πρακτορείου Anadolu αποθανάτισε τον 20χρονο Παλαιστίνιο Α’έντ Αμπού Άμρο, από την συνοικία Αλ Ζαϊτούν της πόλης της Γάζας, να προβάλλει μέσα από τους καπνούς με μια πόζα που φέρνει αμέσως στο μυαλό τον κλασσικό πίνακα του γάλλου ζωγράφου Ευγένιου (Εζέν) Ντελακρουά, που απεικονίζει την Ιουλιανή επανάσταση του 1830 στη Γαλλία, μέσω της οποίας ανατράπηκε ο βασιλιάς Κάρολος ο Ι΄.
Η τοποθεσία ήταν η πόλη Μπεΐτ Λαχίγια στη βόρεια Γάζα. Δείτε τη φωτογραφία:
Kαι ο πασίγνωστος πίνακας «Η Ελευθερία οδηγεί το λαό» του Ντελακρουά, όπου η Ελευθερία ενσαρκώνεται :
Η φωτογραφία έχει ήδη αποσπάσει σχόλια όπως “Ο Δαβίδ πολεμά τον Γολιάθ ζωντανά“, ενώ ο φωτογράφος αναφέρεται σαν ένας Μικελάντζελο με κάμερα:
When a Michelangelo with a camera captures David fighting Goliath in action.Getty image by Mustafa Hassouna pic.twitter.com/MgJAbr7JwQ
— (((YousefMunayyer))) (@YousefMunayyer) October 24, 2018
Holy shit what an image. "13th attempt to break the Gaza blockade by sea". Photo by Mustafa Hassouna (Andalou Agency for Getty): pic.twitter.com/0s2zxf72z2— Laleh Khalili (@LalehKhalili) October 23, 2018
Iconic— سلطان سعود القاسمي (@SultanAlQassemi) October 23, 2018
Στο τραπέζι έπεσαν κι άλλα έργα τέχνης πάντως, όπως ο Δαβίδ του γλύπτη Μπερνίνι:
Bernini's David, 1623-24. pic.twitter.com/StjuTPEZms— Owl (@UmmAlDunya) October 24, 2018
O 20χρονος πάντως, πιστός διαδηλωτής κάθε Παρασκευή και κάθε Δευτέρα, φάνηκε να μην ενθουσιάζεται ιδιαίτερα, όταν οι φίλοι του του έδειξαν πως έγινε διάσημος. Όπως δήλωσε στο Al Jazeera:
«Εξεπλάγην όταν αυτή η εικόνα μου έγινε viral. Συμμετέχω κάθε βδομάδα σε διαδηλώσεις, πολλές φορές και συχνότερα. Δεν ήξερα καν ότι υπήρχε φωτογράφος κοντά μου.
Δεν πάω σε διαδηλώσεις για να βγω φωτογραφίες, αλλά αυτό με έχει ενθαρρύνει να συνεχίσω να το κάνω. Η σημαία που κρατούσα στα χέρια είναι αυτή που κρατώ πάντα σε κάθε διαμαρτυρία που έχω συμμετάσχει. Οι φίλοι μου με κοροϊδεύουν, λέγοντας μου ότι είναι ευκολότερο να πετάς πέτρες χωρίς να κρατάς μια σημαία στο άλλο χέρι, αλλά το έχω συνηθίσει.
Αν σκοτωθώ, θέλω να τυλιχτώ σε αυτή την ίδια σημαία. Απαιτούμε το δικαίωμά μας να επιστρέψουμε (σ.σ. στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη), και διαδηλώνουμε για την αξιοπρέπειά μας, και για την αξιοπρέπεια των μελλοντικών γενεών.»O νεαρός Παλαιστίνιος δε μιλάει έτσι από άγνοια κινδύνου, επειδή δεν έχει πάρει πρέφα ότι στην επόμενη διαδήλωση μπορεί να βρεθεί αυτός με μια σφαίρα ελεύθερου σκοπευτή στο στήθος. Αντιθέτως, ακριβώς επειδή το ξέρει πολύ καλά μιλάει έτσι.
Σύμφωνα με το μύθο τουλάχιστον, είναι η μοίρα του μεγάλου, πάνοπλου Γολιάθ να ηττηθεί από τον μικρό Δαβίδ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου