Κυριακή 11 Μαρτίου 2018

Ο «Ποσειδών» επιστρέφει…

Εδώ και έναν χρόνο, οι κυβερνήσεις της Ιταλίας και της Ελλάδας έχουν ανανεώσει με μνημόνια συνεργασίας το ενδιαφέρον τους για τον ελληνοϊταλικό αγωγό IGI-Poseidon, ο οποίος είχε «παγώσει». 
 
Ο IGI-Poseidon είχε προταθεί παλιότερα προκειμένου να μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, αλλά τελικά είχε επιλεχθεί ο ΤΑΡ για τη συγκεκριμένη όδευση.... 
 
 
ο οποίος και κατασκευάζεται. 
 
Όλη αυτή η ιστορία αφορούσε άμεσα και την Ήπειρο, καθώς ο IGI περνούσε από την περιοχή, ενώ στη Θεσπρωτία προβλεπόταν σταθμός συμπίεσης (μετά από πολλές αντιδράσεις των κατοίκων ο σταθμός χωροθετήθηκε στο Φλωροβούνι αντί της Πέρδικας).

Ο IGI-Poseidon δεν ξεχάστηκε. Με τα νέα δεδομένα πια στον ενεργειακό χάρτη, ο ελληνοϊταλικός αγωγός έχει επιστρέψει, με Ελλάδα και Ιταλία να επιδιώκουν τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου από διάφορες πηγές. Την ίδια ώρα, η στρατηγική σημασία του αγωγού αυτού έχει αναγνωριστεί και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία τον έχει συμπεριλάβει στα έργα κοινού ενδιαφέροντος. 
 
Το παλιό τουλάχιστον σχέδιο χάραξης του Poseidon προέβλεπε χερσαία χάραξη από την Κομοτηνή μέχρι τις θεσπρωτικές ακτές.

Η δυναμική «επιστροφή» του ελληνοϊταλικού αγωγού στην Ήπειρο έγινε γνωστή μέσω του Δήμου Ζαγορίου. Στις 5 Φεβρουαρίου, έφτασε στον Δήμο αίτημα για διάθεση στοιχείων που αφορούν εκτελούμενα ή προγραμματισμένα έργα υποδομής, σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, μνημεία κ.ά. 
 
Το αίτημα κατατέθηκε εκ μέρους εταιρίας (C&M Engineering AE-AΣΠΡΟΦΟΣ Τεχνική Εταιρία Α.Ε.) που έχει αναλάβει την εκπόνηση της οριστικής μελέτης και την παροχή υπηρεσιών αδειοδότησης για το χερσαίο τμήμα του αγωγού και των συνοδών εγκαταστάσεων του έργου στην επικράτεια. 
 
Στις 8 Μαρτίου, το Δημοτικό Συμβούλιο Ζαγορίου κλήθηκε να γνωμοδοτήσει ουσιαστικά επί της προτεινόμενης χάραξης της διέλευσης του αγωγού φυσικού αερίου. 
 
Κατά τη συνεδρίασή του, απέρριψε ομόφωνα την προτεινόμενη χάραξη στην περιοχή του Ανατολικού Ζαγορίου, καθώς ο αγωγός σχεδιάζεται να περάσει εντός της περιοχής του εθνικού πάρκου Βόρειας Πίνδου, μέσα από τους οριοθετημένους οικισμούς Μηλιωτάδων, Ποταμιάς και Αμπέλου (Τσίπιανης) και πολύ κοντά στους οικισμούς των Γρεβενιτίου και Τριστένου, σε πολύ κοντινή απόσταση από παραδοσιακά πέτρινα γεφύρια Τσίπιανης και Καμπέρ Αγά, τα οποία είναι διατηρητέα μνημεία, και από τις λίγες πεδινές καλλιεργούμενες εκτάσεις της περιοχής, στους Μηλιωτάδες και την Ποταμιά.

Το «όχι» του Δήμου Ζαγορίου συνοδεύτηκε από πρόταση για εναλλακτική χάραξη, η οποία συνοψίζεται σε χάραξη παράλληλα της Εγνατίας οδού ή της παλιάς εθνικής οδού Ιωαννίνων-Μετσόβου. «Το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι αντίθετο σε ένα τέτοιο ενεργειακό έργο, αλλά θα πρέπει να γίνει με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον του Ζαγορίου και με σεβασμό στα μνημεία πολιτισμού» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.

Σημειωτέον ότι η προτεινόμενη χάραξη που κατέθεσε η εταιρία, ήταν διαφορετική από αυτήν που είχε κατατεθεί πριν από μερικά χρόνια. Τότε, ο αγωγός φυσικού αερίου σχεδιαζόταν να περάσει τόσο από το Ανατολικό όσο και από το Κεντρικό Ζαγόρι. Και τότε το Δημοτικό Συμβούλιο είχε πει «όχι», καταθέτοντας την ίδια εναλλακτική πρόταση για παράλληλη χάραξη με Εγνατία οδό ή την παλιά εθνική οδό.

Φαίνεται λοιπόν ότι ανοίγει ένα ακόμη μεγάλο κεφάλαιο για την Ήπειρο… Και χωρίς να έχουν γίνει γνωστά και πολλά πράγματα ακόμη.
 
 
 

1 σχόλιο:

  1. Εδώ και έναν χρόνο, οι κυβερνήσεις της Ιταλίας και της Ελλάδας έχουν ανανεώσει με μνημόνια συνεργασίας το ενδιαφέρον τους για τον ελληνοϊταλικό αγωγό IGI-Poseidon, ο οποίος είχε «παγώσει».

    Ο IGI-Poseidon είχε προταθεί παλιότερα προκειμένου να μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, αλλά τελικά είχε επιλεχθεί ο ΤΑΡ για τη συγκεκριμένη όδευση....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...